Репетиторство: данина моді чи необхідність?

Рейтинг Користувача: / 1
НайгіршеНайкраще 

репетиторСкільки коштує нині “година знань”?
Інформація для роздумів про якісну освіту.

Колись давно, ще у дореволюційній Росії, заможні батьки “виписували” з-за кордону для своїх чад гувернерів, які одночасно слугували і вихователями, й домашніми вчителями. Чому це явище було таким розповсюдженим і модним? Очевидно, головна його перевага полягала в тому, що з дитиною щодня у ненав’язливій формі проводилися індивідуальні заняття. Вчитель враховував усе: характер дитини, здібності, інтереси і у відповідності до її особистісних можливостей  будував навчальний процес. Така форма здобуття знань давала свої позитивні результати: учень краще засвоював матеріал без рутини та стресів, а педагог отримував моральне і матеріальне задоволення від своєї роботи.

Минуло багато років, науково-технічний прогрес сягнув небачених висот, у школах постійно вдосконалюється методика викладання предметів, працюють різноманітні курси, гуртки, на допомогу приходить аудіо- та відеотехніка, комп’ютер. І разом з цим розмаїттям допоміжних засобів для отримання якісної освіти мирно співіснують репетитори.
Якщо батьки платять вчителям за приватні уроки, а вчителі погоджуються їх проводити, то це означає, що такий вид діяльності як репетиторство потрібен. Щоб дізнатися більше, ми вирішили провести невелике власне дослідження. Аби досягти своєї мети, насамперед поспілкувалися із вчителями, які через газету шукають собі учнів. Вдалося зв’язатися із сімома педагогами. В результаті телефонних розмов дізналися небагато. Вчителі були обережними. У кращому випадку вдавалося дізнатися, скільки коштує година знань, які вони пропонують потенційним учням. А подробиці обіцяли при особистій зустрічі. Причини такої конспірації зрозумілі: додатковий заробіток, як правило, ніхто не декларує і не платить податків. Педагоги розповідають, що платня за годину, договірна і складає 15-25 гривень. У містах Володимирі та Нововолинську  найбі-льше наймають репетиторів для занять з англійської та української мов, математики, хімії, фізики та біології. Тобто задіяний  спектр досить складних предметів, який особливо потрібен для подальшого навчання у вузах. Досить часто молоді люди замовляють спеціалістам контрольні, курсові та дипломні роботи. Ті, хто навчається на заочних відділеннях і працює, причину пояснюють браком часу.
Педагогів змушує підробляти нестача грошей, адже людям цієї професії має бути доступним придбання спеціальної літератури, недешевих посібників, зрештою відповідного гардеробу. Освітян зрозуміти можна, тим більше, що вони отримують гроші за дуже нелегку й відповідальну працю. А для тих, хто не може працевлаштуватися, репетиторство стає єдиним джерелом доходу.

Репетиторство з точки зору закону та осіб, які мають пряме чи опосередковане відношення до нього
Податкова інспекція
За консультацією звер-таємося до головного державного податкового інспектора з питань масово-роз’яснювальної роботи та звернень громадян об’єднаної державної податкової інспекції Наталії Храновської.
- Наталіє Миколаївно, скажіть, будь ласка, чи повинні репетитори реєструватися як підприємці?
- Якщо педагог має основну роботу в навчальному закладі, а репетиторством лише підробляє, то він зобов’язаний декларувати свої доходи і сплачувати податки. А в разі, коли репетиторство для особи є основним видом заробітку, то краще зареєструвати підприємницьку діяльність як надання послуг у сфері освіти. В цьому разі потрібно буде сплачувати єдиний податок у сумі 70 грн. на місяць і робота зараховуватиметься у стаж.
- Чи багато  зареєстрова-но таких підприємців?
 - Небагато, лише кілька осіб.

Зустріч з репетитором
На продовження теми спілкуємося з підприємцем Олегом Тарасюком, людиною, яка професійно вже тривалий час займається репетиторством. Чоловік родом з Володимира-Волинського. Після закінчення СШ №3 навчався на факультеті іноземних мов Луцького державного педінституту ім. Л. Українки. Чудово володіє англійською, німецькою та польською мовами. Має чималий педагогічний стаж та досвід роботи перекладача.
Трапилося так, що Олегу Васильовичу не раз доводилося міняти місце  роботи. По закінченні інституту працював у християнському англійському класі при СШ №23 у Луцьку. Там викладання всіх навчальних дисциплін велося виключно іноземною мовою. Пізніше його запросили на електроапаратний завод на посаду перекладача з англійської та німецької мов. Після цього було повернення в рідне місто, де працював учителем у ЗОШ №5. Нестабільна ситуація в державі, несвоєчасна виплата зарплати стали причиною того, що погодився на пропозицію попрацювати за спеціальністю у Польщі. Протягом десяти років викладав англійську та німецьку в школі сусідньої держави, а сам добре вивчив польську мову. Повернувшись на Батьківщину, нетривалий час був викладачем медико-технічного коледжу. Потім поїхав у Черкаси працювати перекладачем на автозаводі. По закінченні терміну контракту не склалося із направленням у Нововолинськ, і Олег Васильович залишився без роботи. Сидіти склавши руки чоловік не звик, тож зареєструвався  підприємцем і працює репетитором.
- Олеже Васильовичу, звідки у вас таке захоплення іноземними мовами та чи користувалися ви особисто послугами репетитора?
- Я не відчував потреби в приватних уроках. Коли навчався у СШ №3, мені дуже пощастило мати таку чудову вчительку англійської мови, якою була Лариса Броніславівна Томяк, педагог від Бога. Саме вона зуміла прищепити любов до свого предмета якісним і цікавим викладанням, хоча й вирізнялася вимогливістю. Лариса  Броніславівна користувалася заслуженим авторитетом та повагою серед учнів. І я особисто дуже вдячний  їй за те, що відкрила переді мною світ мого майбутнього.
- Які послуги як спеціаліст ви пропонуєте клієнтам?
-Це репетиторство з англійської, німецької і польської мов, переклади, контрольні та курсові роботи.
- Шкільна програма розрахована на середнього учня. Скажіть, якими знаннями з іноземної мови повинен володіти випускник школи та чи може він самотужки досягти високого рівня підготовки?
- По закінченні школи потрібно знати, мінімум, тисячу слів, добре володіти граматикою і вільно спілкуватися. А реальний рівень підготовки залежить від двох факторів: бажання дитини вчитися та якості викладання предмета  вчителем у школі. Важко і тим, і іншим. У підгрупі налічується до 15 учнів. За таких умов розсіюється увага дитини, а педагог не може приділити  достатньо часу індивідуальній роботі із школярем. Крім цього, при вивченні мови  велике значення має спілкування. Все це в повній мірі компенсується на приватних додаткових уроках.
- Скільки, на вашу думку, часу потрібно займатися з репетитором, щоб добре оволодіти мовою?
- На основі отриманих у школі знань потрібен рік індивідуальних  занять регулярно по дві години на тиждень і, звісно, бажання навчитися.
- До якої вікової категорії відносяться ваші учні, та з якою метою вони беруть приватні уроки?
- Діти починають займатися з репетитором зазвичай з 7-річного віку і старші. А мета в кожного своя. Комусь потрібно підтягнути успішність у школі, хтось хоче досконало оволоді-ти мовою, добре підготуватися до вступу у вуз. Трапляється, що звертаються дорослі люди, хто хоче влаштуватися на хорошу роботу зі знанням  іноземної мови.
- Як ставляться діти до приватних уроків? Чи є такі, хто займається виключно  з примусу батьків?
- Здебільшого діти усві-домлюють, що їм це потрібно, що сьогодні вони будують своє “завтра”, і ставляться з відповідальністю. А якщо я бачу, що  учень вчиться “з-під палки” і нічого не хоче, то відмовляюся від занять із ним. Навіщо батькам даремно викидати гроші?
- До речі, скільки коштує приватний урок і де зазвичай ви проводите заняття?
- У нашому місті встановилася ціна 25 гривень за астрономічну годину занять. Але насправді ціна договірна та визначається в залежності від обставин. Якщо працюєш із здібною дитиною і бачиш, що батьки небагаті, то робиш знижки, і це нормально.
Щодо місця, то заняття провджу вдома у кожного з семи моїх учнів. Так зручніше і мені, й дитині, яка займається у звичних для неї умовах. На вартість уроків це ніяк не впливає.
- Мені розповідали про випадки, коли вчителі-предметники примушують окремих учнів брати в них приватні уроки за гроші. В іншому випадку обіцяють погану оцінку за семестр. Як ви до цього ставитеся?
- На таке може піти людина, яка передусім себе не поважає і розписується у власній некомпетентності, адже не може навчити на уроках. Коли я працював у Польщі, вчителям взагалі заборонялося давати приватні уроки дітям, яких безпосередньо вчили у школі. Це вважалося неетичним.

Думка керівників шкіл щодо доцільності репетиторства
Віра Русінова, директор Володимир-Волинського НВК №3:
- Вважаю, що репетиторство все ж потрібне, хоча б з огляду на те, що нині учні повинні здавати зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО). Питання трапляються дуже складні. Не кожен учень може самостійно підготуватися,  не всім дітям достатньо уроків у школі, потрібна індивідуальна допомога досвідченого педагога. Але в зв’язку із цим хочу зазначити, що вважаю неетичним для вчителя давати приватні уроки дітям, з якими вони працюють у школі.
Олександр Романюк, директор Володимир-Волинської гімназії:
- Однозначної відповіді на запитання, чи потрібне репетиторство, дати не можна, оскільки воно має свої плюси та мінуси. Люди, які дають приватні уроки, повинні добре знати державні освітні стандарти, щоб працювати у відповідності до системи занять у школі, доповнюючи їх. А часто трапляється так, що на приватних уроках вчителі дають матеріал з  випередженням шкільної програми. Це призводить до того, що діти плутаються на уроках, їм важко навчатися одночасно на різних рівнях.
Але є випадки, коли репетиторство дійсно потрібне. Наприклад, дитина довго хворіла, їй важко самостійно наверстати втрачене. Або коли учень хоче добре підготуватися до ЗНО, адже тести, що сьогодні пропонують дітям, не відповідають шкільній програмі. Вимоги завищені. Є питання з програми I-II курсу інституту.
Петро Рудик, колишній директор Нововолинської гімназії, педагог з багаторічним стажем:
 - Репетиторство у нашій державі не забороняється і ним тепер займається більшість педагогів усієї країни. Особливо зараз, коли ввели незалежне зовнішнє оцінювання.
 Але, на моє глибоке переконання, толк з нього буде лише тоді, якщо дитина має базу знань за школу і бажає працювати.  Для того, щоб репетиторство принесло якусь користь,  дитина має знати предмет хоча б на тверду вісімку. Крім того, у неї повинне бути бажання вчитися, шукати відповіді на питання у додатковій літературі, самостійно опрацьовувати практичні завдання і вправи. Тільки за таких умов репетиторство дасть результат.

А що думають про репетиторство пересічні громадяни? Чи потрібне воно, та  чи доступні за ціною приватні уроки широкому загалу? Пропонуємо результати опитування.

Сергій, торговий представник, 28 років: 
- Безумовно, репетиторство потрібне, адже зрозуміло, що знання нині в ціні, це завжди додатковий заробіток. На індивідуальних заняттях діти значно краще і в більшому обсязі засвоюють матеріал, що відкриває перед ними широкі можливості в житті.
Щодо цін за приватні уроки, то думаю так: якщо батьки бачать, що дитина здібна, має мету і хоче її досягти – нічого для неї не пошкодують і віднайдуть резерви для оплати послуг репетитора. 
Богдан Вікторович, головний спеціаліст з обслуговування ЕОМ, 30 років: 
-Вважаю, що репетиторство потрібне всім. З допомогою приватного вчителя учні можуть закріпити вивчений у школі матеріал, а також поглибити знання з потрібних предметів. Це дасть їм можливість реалізуватися в житті. Люди старшого віку можуть таким чином досягти росту в професійній діяльності. А гроші для приватних занять знайдуться – було б бажання.
Ірина Томашук, службовець, 41 рік:
- На мою думку, репетиторство потрібне, оскільки школа сьогодні не дає якісних знань. Зараз учнів з “одиницями” та двійками переводять у наступний клас, дітей, які чогось не вивчили чи не засвоїли, вчителі не залишають після уроків, щоб додатково позайматися, як це було колись. За такої системи учні втрачають стимул до навчання. З допомогою репетитора дитина добре засвоює не лише шкільну програму, а й отримує більш широкі знання з певного напрямку. Крім цього, людина будь-якого віку зможе поновити щось забуте, але потрібне.
На жаль, приватні уроки не є доступними для всіх бажаючих. У переважної більшості людей занадто низькі зарплати, що в свою чергу створює нерівні умови для дітей і різні можливості, скажімо, для вступу у вуз.
Дарія Михайлівна, пен-сіонерка, 65 років:
-На моє глибоке переконання, репетиторство потрібне, адже вчителям важко добре навчити 30 учнів у класі, а на додаткових заняттях педагог може суттєво допомогти краще засвоїти матеріал, ніж це зроблять, скажімо, батьки. А знання, як відомо, відкривають широкі можливості. Тільки вся біда в тому, що далеко не кожен може дозволити собі чи дітям таку розкіш, особливо у наші скрутні часи.
Наталія Денисівна, без-робітна, 44 роки:
-Репетитор, без сумніву, дитині потрібен, якщо вона хоче чогось досягти у житті, претендувати в перспективі на високооплачувану роботу. У мене маленька онучка, і ми вже обмірковуємо варіанти навчання для неї. Щодо оплати за уроки, то це, звісно, недешево, далеко не кожному по кишені, тому хтось керується власними можливостями, а хтось намагається знайти варіант додаткового заробітку.
 

 

Авторизація

Люстрація

Останні новини


АКТУАЛЬНО

Зверніть увагу!
Читайте нашу газету! Може знайдете в ній загублену річ? 

ТУТ

Опитування

В.о. президента Турчинов пропонує провести одночасно з виборами президента референдум - щодо унітарного чи федеративного устрою України. Ви підтримуєте цю ідею?
 

Статистика сайту

Користувачів : 1751

«Добрі вісті, коли запрошують їсти»

Зараз на сайті

Реклама



Найбільше читають про

Інформери

Погода в Луцьку Курс долара


korovay_ban.png

Контактна інформація

Звертайтесь за адресами: м. Володимир-Волинський, вул. Ковельська, 56 м. Нововолинськ, вул. Нововолинська, 64/16
Контактний телефон редакції: 03342 3-81-31
Мобільний телефон редакції: 063 313-83-08
Контактный телефон (Нововолинськ): 03344 44-8-66