Головна Події і факти Проект нового Пенсійного кодексу: запитання і відповіді (ПРОДОВЖЕННЯ)

Проект нового Пенсійного кодексу: запитання і відповіді (ПРОДОВЖЕННЯ)

Рейтинг Користувача: / 4
НайгіршеНайкраще 

Минулий 2010 рік увійде в історію України як реформаторський. Було прийнято новий Податковий кодекс, вступила в силу адміністративна реформа. І це лише початок. Незабаром наше суспільство житиме й за новим Пенсійним кодексом – документом, покликаним змінити життя усіх наших співвітчизників, отже, й таким, що викликає неоднозначну реакцію серед людей. Що ж нас чекає?

На численні запитання, які хвилюють наших громадян, відповідає начальник управління Пенсійного фонду України у Володимир-Волинському районі Лариса Величко.

-Ларисо Анатоліївно, яка ситуація із збалансуванням Пенсійного фонду на сьогодні?
-У 2010 році дефіцит коштів Пенсійного фонду України складає 26,6 млрд. грн.  Його покриття  передбачено за рахунок коштів Держбюджету України.
-Як пропонується розв’язати проблему підвищення пенсійного віку для жінок і чоловіків?
-Програмою економічних реформ України на 2010-14 рр. передбачено, зокрема, що пенсійний вік для чоловіків і жінок має бути вирівняно (поступово, з кроком 0,5 року за рік протягом 10 років). Відповідно передбачається поетапне підвищення пенсійного віку для жінок до 60 років. Це питання стало найбільш дискусійним. Головним аргументом проти підняття пенсійного віку в Україні зазвичай називають низьку тривалість життя. В той же час, як показують наукові дослідження, очікувана тривалість життя для чоловіків в Україні при досягненні 60 років становить 14 років, що наближається до показників інших країн. Для жінок же при досягненні 55 років тривалість життя становить 25 років, що є чи не найвищим показником серед інших країн (Великобританія – 23 роки, Італія – 24,9 років, Німеччина – 20,9 років, Словаччина – 18 і Угорщина – 20 років).
-Яку позицію ухвалено щодо скорочення надвисоких пенсій (10 тис грн. і більше). Чи запроваджуватиметься обмеження на рівні 12 прожиткових мінімумів для непрацездатних, і якої кількості громадян воно торкнеться? Чи стосується це тих, хто оформив пенсію до 2011 року?
-Що стосується скорочення надвисоких пенсій, то пропонується встановити максимальний розмір пенсії на рівні 12 прожиткових мінімумів для осіб, що втратили праце-здатність. У цьому році обмеження розміру пенсії стосуватиметься приблизно 400 осіб, які вийдуть на пенсію вперше. Закон не має зворотної дії, тому обмеження пенсій максимальним розміром не стосується тих пенсіонерів, які оформили пенсію до 2011 року.
-Чи є відмінність у тому, яким чином обмежуватимуть розмір соціальних пенсій і трудових?
-Обмеження пенсій максимальним розміром стосується всіх категорій пенсіонерів, незалежно від того, за нормами якого закону їм призначено пенсію.
-Чи планує влада починати пенсійну реформу «з себе»? Чи зберігається у нинішньому вигляді механізм призначення спеціальних пенсій (держслужбовцям, науковцям, суддям, прокурорам тощо)? Чи збільшується період, за який враховується заробітна плата при визначенні спеціальних пенсій? Який коефіцієнт заміщення зарплати пенсією передбачається для різних категорій спецпенсіонерів?
-Передбачається встановити досить суттєві обмеження для спеціальних пенсій, зокрема, обмежень стосуватиметься встановлення максимального розміру пенсій на рівні 12 прожиткових мінімумів для осіб, що втратили працездатність; збільшення періоду, за який їм враховується зарплата для обчислення пенсій; зниження максимального відсотка для визначення розміру пенсії (коефіцієнту заміщення); виплата спеціальних пенсій при продовженні роботи проводитиметься у розмірі трудової пенсії.
-Як виплачуватимуть спецпенсії працюючим пенсіонерам? Чи втрачатиме працюючий пенсіонер право на спецпенсію при зміні місця роботи?
 -Виплату спецпенсій за період роботи передбачається здійснювати у розмірі трудової пенсії. Після звільнення з роботи – виплата пенсій буде у розмірах, визначених спеціальними Законами.
-Як саме змінюється база розрахунку надбавки за понаднормовий стаж? Якою, починаючи з 2011р., буде вартість одного року понаднормативного стажу при призначенні трудових пенсій та спеціальних пенсій? Чи буде підвищено вартість одного року стажу для жінок у зв’язку з підвищенням пенсійного віку?
-Доплата за понаднормовий стаж роботи встановлюється у розмірі 1 відсотка основного розміру пенсії, але не більше 1 відсотка мінімального розміру пенсії за віком. При обчисленні спецпенсій на сьогодні відсутнє таке поняття як «доплата за понаднормовий стаж». Ця норма залишається і після 1 січня 2011р.
 Вартість одного року стажу становить 1,35 відсотка.
-Які зміни торкнуться пенсійного забезпечення військовослужбовців, і зокрема, як конкретно вирішено проблему визначення спеціального стажу роботи (служби) в календарному обчисленні?
-Законопроектом передбачається внести певні зміни до пенсійного забезпечення військових пенсіонерів. Основне – це питання скорочення деяких пільг для усунення можливості виходу на пенсію у 30-35-річному віці, що сьогодні сприймається як один із найбільш соціально негативних факторів. Військових, пожежників та інших службовців, які мають тривалу вислугу років, жодні зміни не стосуватимуться, і вони отримуватимуть пенсії у тих же розмірах, що і на сьогодні.
У 2011 році передбачається запровадити календарне обчислення вислуги років при визначенні права на пенсію; залишити пільговий порядок обчислення вислуги років при визначенні розміру пенсії: за 20 років вислуги (з урахуванням пільгового обчислення) – 50 відсотків заробітної плати (55 відсотків – для звільнених у відставку) та 3% за кожен рік вислуги понад 20 років; поступово, щороку на 1 рік, збільшити вислугу років для визначення права на пенсію за вислугу років з 20 до 25 років; обмежити пенсії максимальним розміром 12 прожиткових мінімумів; зберегти механізм виплати пенсії працюючим військовим пенсіонерам у повному розмірі незалежно від заробітної плати.
-Пенсії вчителів, лікарів, працівників культури – чи будуть зміни?
-Сьогодні працівники бюджетної сфери мають право на призначення пенсії за вислугу років за наявності вислуги від 25 до 30 років, незалежно від віку. У той же час через низький рівень зарплати (пенсії) переважна більшість таких працівників продовжує працювати і отримують пенсію та зарплату одночасно. Зважаючи на це, передбачається підвищити престижність роботи бюджетників шляхом виплати їм одноразової грошової допомоги при виході на пенсію як держслужбовцям у розмірі 10 призначених місячних пенсій. Зміни не стосуються вже призначених пенсій, які виплачуватимуться у тих самих розмірах без будь-яких змін. Законопроектом також збережено право на пенсію за вислугу років, тобто за наявності 25 років спеціального стажу призначається пенсія незалежно від віку.
—Зміни пенсійного забезпечення для працюючих пенсіонерів – у чому саме вони полягатимуть для тих, хто вже на пенсії, для тих, хто оформлюватиме пенсію у 2011 році?
-Пенсії, призначені до набрання чинності законопроекту, виплачуватимуться у тих самих розмірах, без змін. Також не передбачено будь-яких обмежень у виплаті пенсій працюючим пенсіонерам, за виключенням спеціальних пенсій. Механізм перерахунку пенсій для працюючих пенсіонерів збережено. Пенсіонер, який після призначення пенсії продовжував працювати, через 2 роки матиме право на черговий перерахунок.
-Чи погодився уряд із пропозицією Пенсійного фонду призначати пенсії лише із заробітку за даними системи персоніфікованого обліку?
-Для обчислення пенсії передбачається враховувати заробітну плату лише за даними системи персоніфікованого обліку. Це дасть можливість позбавити майбутніх пенсіонерів пошуку старих архівів та ліквідованих підприємств. У той же час передбачається залишити старий порядок для тих, хто за період з 2000 р. не набув достатнього страхового стажу.
-За скільки років заробіток треба буде брати тим, хто виходитиме на пенсію у 2011році? Чи зберігається правило, що майбутній пенсіонер за бажанням може виключати із розрахунку заробіток за «невдалі» роки, і в якому саме обсязі?
-Для обчислення пенсії враховуватиметься заробітна плата за весь період за даними персоніфікації. При цьому передбачається зберегти нині існуючі правила «оптимізації»заробітку і навіть деяким чином розширити їх.
-Які компенсуючі заходи запропонував уряд, аби зменшити суспільний опір упровадженню пенсійної реформи і підвищити довіру до своїх дій? Як буде налагоджене інформування населення?
 -Реформування пенсійної системи передбачає розпочати запровадження обов’язкової накопичувальної системи пенсійного страхування. Це в перспективі дасть можливість диверсифікувати джерела доходів пенсіонерів і забезпечити накопичувальні пенсійні рахунки, при яких кожна працююча особа буде бачити свої пенсійні накопичення. Це підвищить зацікавленість кожного у легальній сплаті внесків та приведе до зниження рівня тінізації доходів.
У солідарній системі передбачається застосувати ряд компенсуючих заходів, які стосуватимуться збільшення розмірів пенсій жінок, працівників бюджетної сфери. Передбачається створити робочі групи для проведення роз’яснювальної роботи та роботи з громадськістю.

 

-Ларисо Анатоліївно, з якої дати планується розпочати нарахування і виплату пенсій за новими правилами?
-Законопроектом передбачається з початку 2011 року. Запровадження деяких норм здійснюватиметься поетапно.
-Яку суму економії очікується отримати в 2011 році у випадку схвалення парламентом усіх запропонованих заходів пенсійної реформи? Яким очікується дефіцит Пенсійного фонду?
-У випадку схвалення парламентом усіх запропонованих заходів пенсійної реформи економія коштів у цьому році становитиме понад 1,7 млрд. грн. Реалізація зазначених заходів дозволить скоротити видатки Пенсійного фонду та зменшити дефіцит його бюджету.
- Які головні особливості пенсійної системи після реформи?
-В Україні передбачене  існування трирівневої пенсійної системи: солідарна система загальнообов’язкового державного пенсійного страхування (І рівень), накопичувальна система загально-обов’язкового державного пенсійного страхування (ІІ рівень), система недержавного пенсійного забезпечення (ІІІ рівень). З 2004р. впроваджено солідарну систему загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та систему  недержавного пенсійного забезпечення.
Стан діючої пенсійної системи потребує невідкладного реформування. З цією метою передбачається запровадити ІІ рівень пенсійної системи та збалансувати діючу солідарну пенсійну систему. Запровадження накопичувальної системи дасть змогу урізноманітнити джерела доходів майбутніх пенсіонерів і забезпечити більш високий рівень пенсій. У той же час збалансування бюджету Пенсійного фонду та реформування солідарної пенсійної системи надасть змогу забезпечити можливість ліквідувати існуючі проблеми – забезпечити 100-відсоткову виплату пенсій із солідарної системи та ліквідувати диспропорції у розмірах пенсій, призначених у різні роки.
-Чому реформа не торкнеться тих, хто пішов на заслужений відпочинок, особливо хто отримує 50 тис. грн.?
-Згідно з Конституцією України (ст. 22), при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод. Зважаючи на це, пенсії, що були призначені до набрання чинності закону, не можуть бути нижчими від уже встановлених.
 У той же час передбачається, що пенсії, які перевищують встановлений максимальний розмір, не будуть індексуватися або підвищуватися у випадках, передбачених законодавством, до того часу, поки їх розмір відповідатиме максимальному.
 -Якщо нормативний стаж для призначення пенсій за віком збільшиться на 10 років, на ці ж 10 років зменшиться понаднормовий стаж, що зумовлює виплату відповідних надбавок. Тож їх розмір для пенсіонерів буде суттєво зменшено: середньому пенсіонеру не доплатять 33 грн. на місяць чи 392 грн. на рік. Наскільки це справедливо?
-Закон не має зворотної дії. Зазначена норма поширюватиметься лише на пенсії, які вперше будуть призначатися після набрання чинності Закону. Раніше призначені пенсії виплачуватимуться у встановлених розмірах, без будь-яких обмежень. Крім того, нові пенсії призначаються з більш високого показника середньої зарплати і їх перевищення розмірів раніш призначених пенсій вже сьогодні досягає 70 відсотків.
-Прожитковий мінімум, до якого дотягують мінімальну пенсію, не забезпечує існування пенсіонера, якщо він вийде на пенсію і не буде працювати. Як держава допомагатиме у цьому випадку?
 -За наявності мінімально необхідного стажу (для жінок – 30 років, для чоловіків – 35) розмір пенсій не може бути меншим прожиткового мінімуму для осіб, що втратили працездатність. За кожен рік страхового стажу понад 30/35 років встановлюється доплата у розмірі 1 відсотка мінімального розміру пенсії за віком. Крім того, у зв’язку із зростанням прожиткового мінімуму кожного разу розмір пенсії буде переглядатися  в сторону збільшення.
-Загострення ситуації на ринку праці у зв’язку із підвищенням пенсійного віку та нормативного страхового стажу – це звуження можливостей працевлаштування, зростання безробіття та погіршення  соціального середовища (це найчастіше пов’язують з молоддю). Як влада вирішуватиме проблему із працевлаштуванням?
-За експертною оцінкою науковців, приріст чисельності населення працездатного віку у зв’язку із підвищенням пенсійного віку для жінок у 2011 році може скласти до 185 тис. осіб. Тобто, враховуючи прогнозні показники рівня безробіття на ринку праці у 2011 році (7,6 – 8,1 відсотка), суттєвого зростання чисельності безробітного населення  не має відбутися. Крім того, у цьому році ми спостерігаємо зростання економіки, яке зазвичай супроводжується створенням нових робочих місць. Це має компенсувати незначне зростання пропозиції робочої сили на ринку праці
В умовах, коли головним довгостроковим демографічним трендом є процес старіння населення, підвищення пенсійного віку стає абсолютно природним і найбільш адекватним заходом соціально-економічних реформ, без яких вітчизняний ринок праці та пенсійна система мають сумнівні перспективи розвитку. Таким шляхом ідуть всі країни.
-Впровадження пенсійної реформи призведе до зниження добробуту пенсіонерів – зменшується (або втрачається) можливість одночасного одержання пенсії і зарплати. Чому пішли на цей крок, адже чимало людей просто змушені працювати на пенсії?
-Законопроектом не передбачено будь-яких обмежень у виплаті пенсій працюючим пенсіонерам, за виключенням новопризначених спеціальних пенсій. Виплата трудових пенсій працюючим пенсіонерам буде здійснюватися в повному обсязі, незалежно від розміру отримуваної зарплати.
-Але ж  майбутні пенсіонери поставлені в невигідні умови порівняно з нинішніми…
-Після прийняття закону раніше призначені пенсії виплачуватимуться у розмірах, які не можуть бути нижчими раніше встановлених. Крім того, нові пенсії призначаються з більш високого показника середньої зарплати і вже на сьогоднішній день перевищують раніш призначені пенсії до 70 відсотків.
-Чи будуть змінені коефіцієнти нарахування? Скажімо, жінці 55 років і вона з 1 січня оформлює собі пенсію, наперед знаючи, що 20 років їй достатньо для того, щоб отримувати мінімальну пенсію, тому що  доглядала за дітьми чи онуками. Приходить, а їй кажуть, що такий стаж не передбачає отримання  пенсії, треба ще 10 років попрацювати. Для більшості людей це буде шок.
-Мінімально необхідний страховий стаж для набуття права на пенсію за віком згідно із законопроектом – 15 років. Розмір пенсії обчислюється в залежності від зарплати і тривалості страхового стажу. Ці основні принципи солідарної системи пенсійного забезпечення залишаються незмінними. Крім того, час догляду за дітьми до 3-х років зараховується до страхового стажу.
-У чому полягає суть накопичувальної системи і чи готова до неї країна? Який відсоток відрахувань буде спрямовуватися на персональні рахунки?
-Накопичувальна система загальнообов’язкового державного пенсійного страхування базується на засадах накопичення коштів на індивідуальних пенсійних рахунках та передбачає механізм їх успадкування. Така система дозволить урізноманітнити  джерела отримання особою доходів у старості і залучити додаткові інвестиції в економіку держави.
Після збалансування бюджету Пенсійного фонду передбачається розпочати перерахування страхових внесків до накопичувального пенсійного фонду. Розмір страхового внеску на дату впровадження системи складатиме 2 відсотки зарплати із подальшим його щорічним  підвищенням на 1 відсоток до 7 відсотків.
-Які вимоги ставив МВФ щодо пенсійної реформи? Чи правда, що влада посилила їхні пропозиції досить жорсткими пунктами, які боляче вдарять по українцях?
-Вимоги МВФ передбачали в першу чергу заходи, спрямовані на зміцнення фінансового підґрунтя солідарної пенсійної системи та забезпечення бездефіцитності бюджету Пенсійного фонду. Законопроектом, крім положень, запропонованих МВФ, передбачено також спрощення механізму призначення пенсій, встановлення деяких обмежень, що стосуються  пенсійного забезпечення держслужбовців, членів Кабміну і народних депутатів, а також окремих обмежень для одержувачів спеціальних пенсій.

 

Авторизація

Люстрація

Останні новини


АКТУАЛЬНО

Зверніть увагу!
Читайте нашу газету! Може знайдете в ній загублену річ? 

ТУТ

Опитування

В.о. президента Турчинов пропонує провести одночасно з виборами президента референдум - щодо унітарного чи федеративного устрою України. Ви підтримуєте цю ідею?
 

Статистика сайту

Користувачів : 1751

«Добрі вісті, коли запрошують їсти»

Зараз на сайті

Реклама



Найбільше читають про

Інформери

Погода в Луцьку Курс долара


korovay_ban.png

Контактна інформація

Звертайтесь за адресами: м. Володимир-Волинський, вул. Ковельська, 56 м. Нововолинськ, вул. Нововолинська, 64/16
Контактний телефон редакції: 03342 3-81-31
Мобільний телефон редакції: 063 313-83-08
Контактный телефон (Нововолинськ): 03344 44-8-66